fredag den 16. januar 2009

Lærermangel - hvad gør vi lige...?

Lærermangel - hvad gør vi lige....?

Der er lærermangel i Danmark. Vi mangler 2.000 lærere, og sker der ikke nogen ændring i udviklingen, ja, så mangler vi i 2015 8.000 lærere!

Men, selvfølgelig sker der noget ekstraordinært, for vores undervisningsminister hedder Bertel Haarder.

I Politiken (6. januar 2009) kan man under overskriften "Bertel Haarder vil lokke flere lærere til folkeskolen." læse om et forslag, der går ud på at tilbyde unge en stilling som undervisningsassistent i folkeskolen om formiddagen samtidig med at de om eftermiddagen kan læse til lærer.

Der er en positiv stemning omkring dette forslag, men ville det ikke være godt, hvis de kommende lærere ikke skulle "lokkes" men ville strømme til uddannelsesstederne, fordi det at være lærer er forbundet med noget godt og spændende. Et udfordrende arbejde i et godt og trygt undervisningsmiljø! Med andre ord tror jeg, der er nogle grundliggende forhold, der skal ændres, før vi ser den tilstrømning. Må jeg foreslå følgende:

  • Forældre må tage deres ansvar alvorligt som opdragere og som dem, der sørger for, at eleverne er undervisningsparate hver dag.
  • Politikere skal have en langt højere grad af respekt for det utroligt flotte arbejde, der udføres på langt de fleste grundskoler i vort land.

Som forhenværende skoleleder har jeg gennem de sidste år oplevet, at den tidligere praksis, hvor lærere og forældre samarbejdede omkring barnet i mange tilfælde er skiftet til fløjkrig med forældre og barn på den ene side og læreren på den anden, og strategien for "kampen" lægges ved aftenmåltiderne i de små hjem, hvor forældre åbent taler negativt om "den åndssvage lærer, som vi nok skal få skovlen under!" - eller noget i den retning.

Før i tiden ringede forældrene til læreren for at høre, hvad der lå til grund for en reaktion fra deres barn om en uheldig episode i skolen, så barnets oplevelse evt. skulle modereres i forhold til det, der skete i virkeligheden. (Der kan være en stor fordel ved at fortegne en situation!) I dag tager forældre ofte fat på problemløsning på baggrund af barnets reaktion, og der skal ofte ikke et kolossalt problem til for at skabe en stor, stor krise!

Nej, jeg vil ikke tilbage til "kæft-trit og retning-tiden", for den kommer aldrig tilbage, hvilket er godt, men hvis lærerjobbet skal gøres til noget spændende og positivt, så er der ingen vej uden om forældrenes medvirken ved at tage hånd om opdragelse, søvnbehov, sund kost, overholdelse af aftaler etc. etc. og ved konstruktivt at arbejde sammen med lærerne med respekt som bagvedliggende holdning!

Og så må politikerne holde op med deres evindelige angreb på lærerne og med en detailstyring af området, der langt fra ligner noget, der burde komme fra en liberal regering. Det billede, der er tegnet af lærere i løbet af de sidste år, er altså ikke et billede af noget som unge ønsker at uddanne sig til frivilligt. Det kan være nogle kan "lokkes" af nogle ydre forhold som den nævnte ordning med undervisningsassistenter, men der er nogle grundliggende ting, der skal ændres. Sker det, vil der være overskud af lærere i 2015.

Jeg ønsker alle forældre, lærere og politikere held og lykke med processen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar